
12-10-07

09:41
Το Παίγνιο
Ο εμπαιγμός προϋποθέτει παίγνιο. Και το παίγνιο, την ικανότητα να ελαττώνεις το φορτίο της σοβαρότητάς σου τόσο, ώστε να νοιώθεις σαν παιδί: να διασκεδάζεις.
Παίγνιο γενικά θεωρείται, η κατάσταση πραγμάτων, σε έναν κόσμο άπειρων πιθανοτήτων. Τόσες αντιμετωπίζει από σύλληψής του ένα ανθρώπινο νήπιο, γιʼαυτό και τις «αγνοεί». Η κρυφή γοητεία κάθε παιγνιδιού έγκειται στην άγνοια: την παιδική, αν είναι δυνατό!
Όταν κάποιο παίγνιο, δεν σε κάνει να νοιώσεις σαν παιδί, κάποιο «πρόβλημα» θα πρέπει να υπάρχει. Ή είσαι παθολογικά σοβαρός, οπότε μάλλον ο ίδιος εμπαίζεις τον εαυτό σου. Ή, πράγματι, κάποιοι δεν έχουν για σένα την ίδια γνώμη, που έχεις εσύ για τον εαυτό σου: οπότε, είσαι πάλι πόλος έλξης εμπαιγμού. Γιατί θα πρέπει να υπολογίσεις, ότι μπορεί πάντα να υπάρχουν, και πιο …σοβαροί από σένα. Που εμπαίζουν τους άλλους, καθώς δεν τους βλέπουν, ούτε καν σαν παίγνια!
Κανένας άνθρωπος που κοινωνεί με δεύτερο όμοιό του δεν υπάρχει, έξω από το παίγνιο. «Τα παιδία παίζει», καθώς οι άνθρωποι κοινωνούν μεταξύ τους. Καθώς, μόνον τότε εγκαταλείπουν την «φύση» τους: την άκρως αντικοινωνική. Γενικά πάντως ο εμπαιγμός, όσο ομόριζος κι αν είναι του παιγνίου, άλλο τόσο μειωτικός φαίνεται να γίνεται στον κόσμο των σοβαρών: για τη σημασία και αξία του παιγνίου, στη ζωή και τον βίο των ανθρώπων.
Πολλές φορές μάλιστα, εκεί όπου ο εμπαιγμός επικαλείται την αναγκαιότητα, κατεξουσιάζει μέχρις αφανισμού το παίγνιο απʼ τη ζωή των ανθρώπων, ώστε να το μεταμορφώνει κι αυτό σε «εμπαιγμό στο τετράγωνο». Στη συγκεκριμένη αυτή μεταμόρφωση χρωστάει την πηγή του, το πάθος του τζόγου κι ο τζόγος.
Ο τζόγος είναι μεταμορφωμένο παίγνιο που επιβιώνει, εκεί όπου προ πολλού οι σοβαροί έχουν χάσει την ιδιότητα τους τούτη, πριν καλά- καλά να το καταλάβουν. Στην πραγματικότητα, εκείνο που δεν καταλαβαίνουν τότε οι σοβαροί, είναι αυτό που για τους ανάλαφρους, θα μπορούσε να ήταν πειρασμός: «κάνε τις πέτρες ψωμί και χόρτασε», «ανέβα στο ρετιρέ εκείνο και πήδα στο κενό…σαν τον Ίκαρο», «προσκύνησέ με, και θα σε κάνω βασιλιά μου», και παρόμοια παίγνια. Ο πειρασμός, εμπεριέχει παίγνιο και εμπαιγμό, μαζί. Στη παιδική του ηλικία ο άνθρωπος παίζει με τους αγγέλους. Στη συνέχεια, εμπαίζεται από θεούς και δαίμονες, καθώς αυτοί ανταλλάσσουν τα φώτα τους: άλλο παίγνιο και τούτο!
Παίγνιο- Εμπαιγμός-Πειρασμός: ως τριαδικότητα, μέχρι την τελική τους συνέπεια. Είτε ως πραγμάτωση, είτε ως «παράλειψη»: η επιλογή, κρίνεται συνήθως ιστορικά, στο…μέλλον. Αλλά, όποια και αν ήταν, η ιστορία θα πορευόταν πάλι προς αυτό. Γιατί και το «κισμέτ» ακόμη, στην τελική συνέπεια αναγνωρίζεται, στο μέλλον.
Το «προδιαγεγραμμένο μέλλον» είναι ένα από τα σημαντικότερα επιστημονικά επιτεύγματα του 19ου αιώνα, και τούτο η ανθρωπότητα το χρωστάει αναμφίβολα στην κριτική σκέψη, στις πιθανότητες και στην αποδομητική κριτική ανάλυση των Μαρξ και Ένγκελς αφενός, και του Σ. Φρόυντ αφετέρου.
Το «Πρόγραμμα», ως συστηματική εν κατακλείδι αποθέωση της αστικής υποκρισίας και ηθικής σχετικότητας, χρωστάει ακριβώς την όποια επιστημοσύνη του, στη δυνατότητα να συναρμόζει, την πίστη στο μέλλον, με την ανάγκη για παίγνιο, τον καιρό που κάποιοι απεργάζονται τον εμπαιγμό σου. Τούτο έδειξε τουλάχιστον η ιστορία του «κοινωνικού προγραμματισμού», ότι συνέβη σε «επιστημονικό επίπεδο», καθʼ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα. Δεν είναι «τυχαίο», από ανθρωπολογική και πολιτική άποψη, ότι τις πλέον αξιομνημόνευτές δόσεις «προγραμματισμού», τις έχουμε στο επίπεδο των «εφαρμοσμένων ιδεολογιών», προκειμένου για τον ορισμό της «ανθρώπινης φύσης», όπου εν κατακλείδι τεράστιες ανθρωποζώνες κατέληξαν σε συλλογικό ζωντανό «πείραμα με ανθρώπους».
Συνηθίζεται η έκφραση: «Η ζωή είναι παιγνίδι». Ίσως. Αλλά η ζωντάνια, δεν είναι. Είναι μάλλον(
, ο κατʼ εξοχήν Πειρασμός! Κι όσο η ποικιλότροπη φιλολογία δυσκολεύεται να διακρίνει τη ουσιώδη διαφορά μεταξύ «ζωής» και «ζωντάνιας», όλα τα λόγια της καταλήγουν, σε εμπαιγμό μας. Γιʼ αυτό εδώ προτείνεται: «Ας κάνουμε το παιχνίδι…ζωντανό!»!
Τίτλος παιχνιδιού: «Η Ταξιαρχία των Παιδιών» συνεχίζεται


Ο εμπαιγμός προϋποθέτει παίγνιο. Και το παίγνιο, την ικανότητα να ελαττώνεις το φορτίο της σοβαρότητάς σου τόσο, ώστε να νοιώθεις σαν παιδί: να διασκεδάζεις.
Παίγνιο γενικά θεωρείται, η κατάσταση πραγμάτων, σε έναν κόσμο άπειρων πιθανοτήτων. Τόσες αντιμετωπίζει από σύλληψής του ένα ανθρώπινο νήπιο, γιʼαυτό και τις «αγνοεί». Η κρυφή γοητεία κάθε παιγνιδιού έγκειται στην άγνοια: την παιδική, αν είναι δυνατό!
Όταν κάποιο παίγνιο, δεν σε κάνει να νοιώσεις σαν παιδί, κάποιο «πρόβλημα» θα πρέπει να υπάρχει. Ή είσαι παθολογικά σοβαρός, οπότε μάλλον ο ίδιος εμπαίζεις τον εαυτό σου. Ή, πράγματι, κάποιοι δεν έχουν για σένα την ίδια γνώμη, που έχεις εσύ για τον εαυτό σου: οπότε, είσαι πάλι πόλος έλξης εμπαιγμού. Γιατί θα πρέπει να υπολογίσεις, ότι μπορεί πάντα να υπάρχουν, και πιο …σοβαροί από σένα. Που εμπαίζουν τους άλλους, καθώς δεν τους βλέπουν, ούτε καν σαν παίγνια!
Κανένας άνθρωπος που κοινωνεί με δεύτερο όμοιό του δεν υπάρχει, έξω από το παίγνιο. «Τα παιδία παίζει», καθώς οι άνθρωποι κοινωνούν μεταξύ τους. Καθώς, μόνον τότε εγκαταλείπουν την «φύση» τους: την άκρως αντικοινωνική. Γενικά πάντως ο εμπαιγμός, όσο ομόριζος κι αν είναι του παιγνίου, άλλο τόσο μειωτικός φαίνεται να γίνεται στον κόσμο των σοβαρών: για τη σημασία και αξία του παιγνίου, στη ζωή και τον βίο των ανθρώπων.
Πολλές φορές μάλιστα, εκεί όπου ο εμπαιγμός επικαλείται την αναγκαιότητα, κατεξουσιάζει μέχρις αφανισμού το παίγνιο απʼ τη ζωή των ανθρώπων, ώστε να το μεταμορφώνει κι αυτό σε «εμπαιγμό στο τετράγωνο». Στη συγκεκριμένη αυτή μεταμόρφωση χρωστάει την πηγή του, το πάθος του τζόγου κι ο τζόγος.
Ο τζόγος είναι μεταμορφωμένο παίγνιο που επιβιώνει, εκεί όπου προ πολλού οι σοβαροί έχουν χάσει την ιδιότητα τους τούτη, πριν καλά- καλά να το καταλάβουν. Στην πραγματικότητα, εκείνο που δεν καταλαβαίνουν τότε οι σοβαροί, είναι αυτό που για τους ανάλαφρους, θα μπορούσε να ήταν πειρασμός: «κάνε τις πέτρες ψωμί και χόρτασε», «ανέβα στο ρετιρέ εκείνο και πήδα στο κενό…σαν τον Ίκαρο», «προσκύνησέ με, και θα σε κάνω βασιλιά μου», και παρόμοια παίγνια. Ο πειρασμός, εμπεριέχει παίγνιο και εμπαιγμό, μαζί. Στη παιδική του ηλικία ο άνθρωπος παίζει με τους αγγέλους. Στη συνέχεια, εμπαίζεται από θεούς και δαίμονες, καθώς αυτοί ανταλλάσσουν τα φώτα τους: άλλο παίγνιο και τούτο!
Παίγνιο- Εμπαιγμός-Πειρασμός: ως τριαδικότητα, μέχρι την τελική τους συνέπεια. Είτε ως πραγμάτωση, είτε ως «παράλειψη»: η επιλογή, κρίνεται συνήθως ιστορικά, στο…μέλλον. Αλλά, όποια και αν ήταν, η ιστορία θα πορευόταν πάλι προς αυτό. Γιατί και το «κισμέτ» ακόμη, στην τελική συνέπεια αναγνωρίζεται, στο μέλλον.
Το «προδιαγεγραμμένο μέλλον» είναι ένα από τα σημαντικότερα επιστημονικά επιτεύγματα του 19ου αιώνα, και τούτο η ανθρωπότητα το χρωστάει αναμφίβολα στην κριτική σκέψη, στις πιθανότητες και στην αποδομητική κριτική ανάλυση των Μαρξ και Ένγκελς αφενός, και του Σ. Φρόυντ αφετέρου.
Το «Πρόγραμμα», ως συστηματική εν κατακλείδι αποθέωση της αστικής υποκρισίας και ηθικής σχετικότητας, χρωστάει ακριβώς την όποια επιστημοσύνη του, στη δυνατότητα να συναρμόζει, την πίστη στο μέλλον, με την ανάγκη για παίγνιο, τον καιρό που κάποιοι απεργάζονται τον εμπαιγμό σου. Τούτο έδειξε τουλάχιστον η ιστορία του «κοινωνικού προγραμματισμού», ότι συνέβη σε «επιστημονικό επίπεδο», καθʼ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα. Δεν είναι «τυχαίο», από ανθρωπολογική και πολιτική άποψη, ότι τις πλέον αξιομνημόνευτές δόσεις «προγραμματισμού», τις έχουμε στο επίπεδο των «εφαρμοσμένων ιδεολογιών», προκειμένου για τον ορισμό της «ανθρώπινης φύσης», όπου εν κατακλείδι τεράστιες ανθρωποζώνες κατέληξαν σε συλλογικό ζωντανό «πείραμα με ανθρώπους».
Συνηθίζεται η έκφραση: «Η ζωή είναι παιγνίδι». Ίσως. Αλλά η ζωντάνια, δεν είναι. Είναι μάλλον(

Τίτλος παιχνιδιού: «Η Ταξιαρχία των Παιδιών» συνεχίζεται



Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 17 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.