Το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ

Nascentes morimur

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Nascentes morimur αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,458 μηνύματα.
#ΣανΣήμερα σαράντα επτά χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τον θάνατο του ποιητή Νίκου Καββαδία το 1975. Γεννημένος το 1910 σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της περιοχής της Μαντζουρίας, σημερινού Βλαδιβοστόκ στη Ρωσία από γονείς Κεφαλλονίτες, ο Νίκος Καββαδίας εγκαθίσταται στην Ελλάδα με το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, πρώτα στο Αργοστόλι και στη συνέχεια στον Πειραιά. Ο ποιητής, το όνομά του οποίου έχει ταυτιστεί με τη θάλασσα, έκανε την πρώτη επίσημη εμφάνισή του στα ελληνικά γράμματα με την συλλογή «Μαραμπού» (1933), με ακόλουθα τα έργα «Πούσι» (1947), «Βάρδια» (1954) και «Τραβέρσο» (1975) κ.ά. Στα καράβια από το 1929, αρχικά ως ναύτης και στη συνέχεια ραδιοτηλεγραφητής και ασυρματιστής, ο Καββαδίας μεταφέρει στο έργο του τα βιώματα και τις εμπειρίες από τα ταξίδια του στη θάλασσα. Ποιήματά του έχουν μελοποιηθεί από τον Θάνο Μικρούτσικο, τον Γιάννη Σπανό, τη Μαρίζα Κωχ, κ.ά.
Στο απόσπασμα από την εκπομπή "Μουσική Βραδυά" με τίτλο «Ο Γιάννης Σπανός μελοποιεί ¨Έλληνες ποιητές» του Γιώργου Παπαστεφάνου, παραγωγής 1976, η ηθοποιός Ελένη Χαλκούση περιγράφει τις αναμνήσεις της από τον ποιητή και ο Κώστας Κάραλης ερμηνεύει το μελοποιημένο ποίημα του «Ιδανικός και ανάξιος εραστής», με συνοδεία στο πιάνο τον Γιάννη Σπανό.
Μπορείτε να δείτε ολόκληρη την εκπομπή εδώ:
https://archive.ert.gr/74855/
 

Nascentes morimur

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Nascentes morimur αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,458 μηνύματα.
Ο σημαντικός Έλληνας τραγουδιστής, Αντώνης Καλογιάννης, έφυγε από τη ζωή στις 11 Φεβρουαρίου 2021. Η φωνή του συνδέθηκε με το έργο του Μίκη Θεοδωράκη από το 1966 στις περιοδείες τους στην ΕΣΣΔ και αργότερα κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, περιοδεύοντας στο Παρίσι, τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και την Ευρώπη. Ο Αντώνης Καλογιάννης υπηρέτησε με συνέπεια το ελληνικό τραγούδι, ερμήνευσε έργα μεγάλων Ελλήνων μουσικών όπως οι Θεοδωράκης, Ξαρχάκος, Μούτσης, Πλέσσας, Κουγιουμτζής, Ανδριόπουλος, Μουσαφίρης, Τόκας και άλλοι και τραγούδησε στίχους από μεγάλους ποιητές και στιχουργούς όπως οι Ρίτσος, Σεφέρης, Αναγνωστάκης, Λειβαδίτης, Χριστοδούλου και Παπαδόπουλος, αφήνοντας το προσωπικό του στίγμα στην ελληνική μουσική. Ο Καλογιάννης αγαπήθηκε από το ευρύτερο μουσικό κοινό της Ελλάδας και για τα ερωτικά τραγούδια του τα οποία σημείωσαν μεγάλες εμπορικές επιτυχίες. Το Αρχείο της ΕΡΤ με αφορμή την επέτειο ενός έτους από το θάνατο του σημαντικού Έλληνα καλλιτέχνη, παρουσιάζει απόσπασμα από την εκπομπή του ΕΙΡΤ, «Οι Ρεπόρτερς», παραγωγής 1975, όπου ο τραγουδιστής παραχωρεί μια ιδιαίτερη συνέντευξη στο δημοσιογράφο Νάσο Αθανασίου. Στο απόσπασμα ο Καλογιάννης ανακοινώνει την επικείμενη συνεργασία του με τον Ζωρζ Μουστακί και εξηγεί ότι θα ερμηνεύσει 11 τραγούδια του, των οποίων τη μετάφραση είχε αναλάβει ο Βασίλης Βασιλικός. Μιλάει ακόμα για τα σχέδιά του να εμφανιστεί τον επόμενο χειμώνα στην μπουάτ Ρήγας στην Πλάκα και σχολιάζει τη μόδα της εποχής αναφορικά με τη διασκέδαση στα μπουζούκια. Στην συνέντευξη εμφανίζεται και η μικρή του κόρη, Δέσποινα Καλογιάννη, η οποία μιλάει για τα βιβλία που διαβάζει, το ενδιαφέρον της για τη ζωγραφική και με συγκίνηση αναφέρεται στην αγαπημένη ερμηνεία του πατέρα της στο τραγούδι «Επιφάνια Αβέρωφ» σε σύνθεση Μίκη Θεοδωράκη και στίχους Γιώργου Σεφέρη, απόσπασμα από το οποίο ακούγεται κατά τη διάρκεια της εκπομπής.
Δείτε ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ: https://www.ert.gr/archeio/
 

Nascentes morimur

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Nascentes morimur αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,458 μηνύματα.
Ο θεατρικός σκηνοθέτης και δάσκαλος, Κάρολος Κουν, έφυγε από τη ζωή πριν από 35 χρόνια, στις 14 Φεβρουαρίου 1987. Η συμβολή του στο ελληνικό θέατρο είναι ανυπολόγιστη. Με την ίδρυση του Θεάτρου Τέχνης δημιούργησε γενιές ηθοποιών και σκηνοθετών που έχουν προσφέρει εξαιρετικές ερμηνείες και παραστάσεις στο ελληνικό θεατρικό κοινό. Το Θέατρο Τέχνης έφερε αυτό το κοινό σε επαφή με νέους Έλληνες θεατρικούς συγγραφείς αλλά και με τα διεθνή θεατρικά ρεύματα και τους εκπροσώπους τους. Ο Κουν όριζε το θέατρο ως λειτούργημα και για αυτό το λόγο αρνιόταν σθεναρά να το δει ως κάτι το επαγγελματικό. Με τη μελέτη και τη διδασκαλία του για την Αναβίωση του Αρχαίου Δράματος κατάφερε να επαναπροσδιορίσει την προσέγγιση στο συγκεκριμένο θεατρικό είδος προσφέροντας μοναδικές θεατρικές παραστάσεις όπως οι «Όρνιθες» και οι «Πέρσες». Το Αρχείο της ΕΡΤ με αφορμή την επέτειο των 35 ετών από την απώλεια του μεγάλου Έλληνα θεατράνθρωπου παρουσιάζει απόσπασμα από μία συνέντευξή του στην εκπομπή Παρασκήνιο και τη δημοσιογράφο Ρούλα Αλεξανδροπούλου, στο πλαίσιο των προβών του Θεάτρου Τέχνης για την παράσταση Τρωαδίτισσες (Τρωάδες του Ευριπίδη) σε μετάφραση του Θανάση Βαλτινού. Ο Κουν μιλάει για το σκηνοθέτη-θεό, αλλά και για την ανάγκη του σκηνοθέτη να συνεργάζεται ουσιαστικά με τους ηθοποιούς του, εξηγεί τη λειτουργικότητα, την ανάγκη άσκησης της φωνής και του σώματος των ηθοποιών, υπογραμμίζει τη σημασία της απελευθερωτικής ιδιότητας του θεάτρου και της ικανότητας του ηθοποιού να αποσυνδέεται από τον εαυτό του όταν ερμηνεύει τους ρόλους του. Περιλαμβάνονται στιγμιότυπα από τις πρόβες με τον Κουν να δίνει οδηγίες ενώ διακρίνονται οι ηθοποιοί, Λυδία Κονιόρδου, Αννίτα Σαντοριναίου, Μίμης Κουγιουμτζής, Αλέκα Παΐζη, Ρένη Πιττακή και Λέανδρος Παναγιωτίδης. Δείτε ολόκληρη την εκπομπή εδώ: https://www.ert.gr/.../karolos-koyn-14-fevroyarioy-1987-2/
 

Nascentes morimur

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Nascentes morimur αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,458 μηνύματα.
Ο Έλληνας λογοτέχνης Γιώργος Ιωάννου (Γιώργος Σορολόπης) έφυγε από τη ζωή στις 16 Φεβρουαρίου 1985. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1927, σπούδασε φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και για περισσότερο από 20 χρόνια εργάστηκε ως φιλόλογος σε σχολεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Ο Ιωάννου επιμελήθηκε μόνος του την έκδοση του περιοδικού Φυλλάδιο από το 1978 ως το 1982, ενώ η πρώτη του λογοτεχνική προσπάθεια σημειώνεται το 1954 με την ποιητική συλλογή «Ηλιοτρόπια». Ασχολήθηκε κυρίως με την πεζογραφία, αλλά και με το θέατρο, το δοκίμιο, το χρονογράφημα, τις μεταφράσεις αρχαιοελληνικών κειμένων και τη λαογραφία. Κείμενά του δημοσιεύθηκαν σε εφημερίδες και περιοδικά, ενώ συμμετείχε και σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές. Ο Γ. Ιωάννου ανήκει στη γενιά των μεταπολεμικών Ελλήνων συγγραφέων και λογοτεχνών και το έργο του, κυρίως το πεζογραφικό, αντανακλά τις προσωπικές του εμπειρίες από την Κατοχή, την Αντίσταση και τον Εμφύλιο με κεντρικό χώρο και τόπο τη γενέτειρά του, Θεσσαλονίκη. Έγραψε περισσότερα από 24 πεζογραφήματα μεταξύ των οποίων «Το δικό μας αίμα» (1978), «Επιτάφιος θρήνος» (1980) και «Πολλαπλά κατάγματα» (1981) και το ύφος του χαρακτηρίζεται από μία αποκλειστική εστίαση στην οπτική ενός προσώπου, μια διηγηματική ροή που εγκαταλείπει την κλασσική γραμμικότητα και χρονική αλληλουχία της αφήγησης και χρησιμοποιεί τα γεγονότα ως στοιχεία-ψηφίδες σύνθεσης του έργου. Η ποίηση του Ιωάννου χαρακτηρίζεται από τον έντονο ερωτικό χαρακτήρα της και συνδέεται άμεσα με τον Ντίνο Χριστιανόπουλο και το μεταπολεμικό λογοτεχνικό περιοδικό «Διαγώνιος».
Το Αρχείο της ΕΡΤ με αφορμή την επέτειο από το θάνατό του σημαντικού Έλληνα λογοτέχνη, παρουσιάζει απόσπασμα από το επεισόδιο ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΧΟΡΤΙΑΤΗΣ της σειράς ντοκιμαντέρ η ΕΡΤ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΟ ΕΛΛΑΔΑ, παραγωγής 1981 και σε σκηνοθεσία Γιώργου Καρυπίδη. Ο Γιώργος Ιωάννου προλογίζει την εκπομπή με θέμα τα εγκλήματα και τις σφαγές που διέπραξαν τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής στα Κερδύλλια Σερρών το 1941 και ιδίως στο Χορτιάτη Θεσσαλονίκης το Σεπτέμβριο του 1944. Εξηγεί ότι η δημοσιοποίηση και επίσημη καταγραφή τέτοιων γεγονότων, από τις κοινωνίες στις οποίες συνέβησαν, είναι σημαντική για την επούλωση των πληγών και την περαιτέρω εξέλιξή τους. Υπογραμμίζει την έκπληξη και την άγνοια της πλειοψηφίας των Θεσσαλονικέων για αυτά τα γεγονότα που συνέβησαν τόσο κοντά τους και αναλύει τους λόγους για τους οποίους πρέπει να αναδειχθούν προκειμένου να διατηρηθεί η ιστορική μνήμη αλλά και για να συντελέσουν με γόνιμο τρόπο στη διαμόρφωση της σύγχρονης κοινωνίας της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας αλλά και όλης της Ελλάδας.
Δείτε εδώ ολόκληρο το επεισόδιο με θέμα το ολοκαύτωμα του Χορτιάτη: https://www.ert.gr/.../to-olokaytoma-ston-chortiati-apo.../

---------------------

Ο Δημήτρης Μυταράς, ένας από τους διεθνώς καταξιωμένους Έλληνες ζωγράφους και σπουδαίος ακαδημαϊκός δάσκαλος, έφυγε από τη ζωή, πριν από πέντε χρόνια, στις 16 Φεβρουαρίου 2017.
Το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει την αυτοβιογραφική ταινία από τη σειρά «Μονόγραμμα», παραγωγής του 1991, στην οποία ο μεγάλος Έλληνας δημιουργός μιλάει για τη ζωή του και τις σημαντικές πτυχές της δημιουργικής του πορείας. Στο τελευταίο μέρος της εκπομπής γνωρίζουμε τον Δάσκαλο Μυταρά που έχοντας διαγράψει σχεδόν μια 20ετία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών σε μια εκ βαθέων εξομολόγηση μιλάει για το πώς αντιλαμβάνεται την εμπειρία της διδασκαλίας, προσαρμοσμένη στα σύγχρονα ερεθίσματα και μιλάει για τη σχέση του με τους μαθητές του.
Σκηνοθεσία: Κώστας Στυλιάτης. Παραγωγός: Γιώργος Σγουράκης Copyright ΕΡΤ. Διάρκεια: 29'
Στο απόσπασμα ο Δημήτρης Μυταράς μιλάει για την σκηνογραφική και ενδυματολογική του δουλειά στο θέατρο, μια σημαντική περίοδο της καλλιτεχνικής του πορείας.
Η γνωριμία του με τη σκηνογραφία και την ενδυματολογία έγινε μέσα από την παράσταση «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» (1961), του Πιραντέλο, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυράτ, και συνεχίστηκε στο Παρίσι όπου σπούδασε σκηνογραφία, με τους Λαμπίς και Ζ. Λ. Μπαρρώ (1961 – 1964). Επιστρέφοντας, συνεργάστηκε με σημαντικούς ελληνικούς θιάσους όπως, το ΚΘΒΕ, το Εθνικό Θέατρο και κυρίως με το Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν. Εξηγεί πόσο επηρεάστηκε από το κλίμα και την ατμόσφαιρα του θεάτρου και πώς πέρασε η εμπειρία αυτή στα έργα του. Συγκρίνει επίσης το θέατρο με την "μοναχική δουλειά του εργαστηρίου". Αναφέρεται στη σειρά έργων του "Σκηνές Θεάτρου" (1988-1991) και τους Καθρέφτες, ενώ προβάλλονται πίνακες και μακέτες σκηνικών και κοστουμιών που καλύπτουν αυτό τον τομέα της δουλειάς του.
Δείτε ολόκληρο το αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ εδώ: https://www.ert.gr/archeio/
 

Nascentes morimur

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Nascentes morimur αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,458 μηνύματα.
Με αφορμή την τρέχουσα επικαιρότητα, το Αρχείο της ΕΡΤ προτείνει το ντοκιμαντέρ «Κίεβο, όλη η εξουσία στους ποιητές» του Φώτου Λαμπρινού, μια σημαντική τηλεοπτική αποτύπωση της Ουκρανίας του 1990. Στο ντοκιμαντέρ μιλούν στον Φώτο Λαμπρινό οι ηγέτες του κινήματος «Ρουχ» ποιητές Ιβάν Ντρατς και Ντμιτρό Παβλίτσκο, καθώς και ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ «Η καμπάνα του Τσερνόμπιλ» Ρολάν Σεργκιένκο, ενώ προβάλλονται αποσπάσματα από την συγκεκριμένη ταινία με σπάνιο κινηματογραφικό υλικό από το Τσερνόμπιλ. Η κάμερα της εκπομπής καταγράφει πλάνα της καθημερινής ζωής στην πόλη του Κιέβου, καθώς και κάποια από τα σημαντικότερα μνημεία της.
Δείτε ολόκληρο το αφιέρωμα εδώ:
https://www.ert.gr/ert.../kievo-oli-i-exoysia-stoys-poiites/


---------------


Ο σημαντικός Έλληνας συνθέτης Νίκος Ξυδάκης γεννήθηκε στις 17 Μαρτίου 1952 στο Κάιρο της Αιγύπτου. Από το 1978 μέχρι σήμερα υπηρετεί την ελληνική μουσική με ποιοτικές και αξιόλογες δισκογραφικές δουλειές, συνεργασίες με εξαιρετικούς τραγουδιστές, στιχουργούς, ποιητές και ηθοποιούς, συνθέτει μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο και δίνει μουσικές παραστάσεις και συναυλίες σε όλη την Ελλάδα και σε χώρες του εξωτερικού. Ακολουθεί απόσπασμα από τη μουσική εκπομπή «Συντροφιά με… τον Νίκο Ξυδάκη», παραγωγής 1985 και με οικοδεσπότη τον Πέτρο Κωλέτη. Ο Νίκος Ξυδάκης μιλάει, με τον σεμνό και χαμηλών τόνων τρόπο που τον χαρακτηρίζει, για το δίσκο «Η εκδίκηση της γυφτιάς» του 1978 με τον Μανώλη Ρασούλη, για τη μουσική και τα τραγούδια του δίσκου και θυμάται τις αντιδράσεις στην παρουσίασή του με τον Διονύση Σαββόπουλο. Τραγουδάει α καπέλα το τραγούδι «Τρελή κι αδέσποτη» κι ακολουθεί με συνοδεία ορχήστρας μία μοναδική ερμηνεία του τραγουδιού. Αφιέρωμα από το Αρχείο της ΕΡΤ με αφορμή τα γενέθλια του αγαπημένου Έλληνα συνθέτη, Νίκου Ξυδάκη. Δείτε ολόκληρη την εκπομπή εδώ: https://www.ert.gr/archeio/
 

Nascentes morimur

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Nascentes morimur αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,458 μηνύματα.
21 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Με αφορμή την ημέρα αυτή, το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στη μελοποιημένη ποίηση, μέσα από την σειρά εκπομπών «Η περιπέτεια ενός ποιήματος», σκηνοθεσίας Αντώνη Κόκκινου, παραγωγής 1991. Στο απόσπασμα της εκπομπής ο Μίκης Θεοδωράκης μιλά για τη μελοποιημένη ποίηση και στη συνέχεια παρουσιάζεται το τραγούδι «Βρέχει στη φτωχογειτονιά» (ποίηση Τάσου Λειβαδίτη και μουσική Μίκη Θεοδωράκη), σε ερμηνεία του Γιώργου Νταλάρα.
Μπορείτε να δείτε ολόκληρο το αφιέρωμα εδώ:
https://www.ert.gr/.../pagkosmia-imera-poiisis-21-martioy-5/
 

Nascentes morimur

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Nascentes morimur αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,458 μηνύματα.
Σαν σήμερα Στις 16 Απριλίου 2003 υπογράφηκε στην Στοά του Αττάλου η συνθήκη προσχώρησης δέκα νέων χωρών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διεύρυνση στην ιστορία της Ε.Ε. μιας και εισήλθαν σε αυτή ως ισότιμα μέλη η Κύπρος, η Μάλτα, η Εσθονία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Σλοβακία, η Σλοβενία και η Τσεχία. Το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει το επεισόδιο «Από Κοπεγχάγη σε Κοπεγχάγη» της εκπομπής «Ενωμένη Ευρώπη», παραγωγής 2003, σε παρουσίαση-έρευνα των Κώστα Αργυρού και Δάφνης Σκαλιώνη.
Στο συγκεκριμένο απόσπασμα προβάλλονται πλάνα από την υπογραφή της συνθήκης στην Αρχαία Αγορά των Αθηνών, παρουσία του Έλληνα Πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη και του Υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Παπανδρέου καθώς και των ξένων ηγετών. Παρεμβάλλονται ακόμη οι δηλώσεις του Κύπριου Υπουργού Εξωτερικών Γ. Ιακώβου και του Προέδρου της Ευρωβουλής Πατ Κοξ. Παράλληλα, αναδεικνύεται η σημασία της ένταξης αυτών των χωρών. Κατά τη διάρκεια του επεισοδίου υπάρχουν πλάνα από διάφορες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως η Βουδαπέστη και η Ρίγα.
Δείτε όλη την εκπομπή εδώ: https://www.ert.gr/archeio/
 

Nascentes morimur

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Nascentes morimur αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,458 μηνύματα.
Ογδόντα χρόνια συμπληρώνονται σαν σήμερα από τον θάνατο του ποιητή Ρώμου Φιλύρα. Σημαντικός λυρικός ποιητής του Μεσοπολέμου με τραγική κατάληξη, γεννήθηκε την 1η Αυγούστου 1888 στο Κιάτο Κορινθίας, με πραγματικό όνομα Γιάννης Οικονομόπουλος. Το έργο του εντάσσεται στον κύκλο των νεορομαντικών ποιητών του Μεσοπολέμου (Λαπαθιώτη, Ουράνη, Καρυωτάκη κα), ενώ κριτικοί τον διακρίνουν ανάμεσα στους πιο σημαντικούς ποιητές της γενιάς του. Έφυγε από τη ζωή στις 8 Σεπτεμβρίου 1942, στο Δρομοκαΐτειο, όπου νοσηλευόταν από το 1927. Με την αφορμή αυτή, το Αρχείο της ΕΡΤ προτείνει το επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ του Τάσου Ψαρρά "Εποχές και Συγγραφείς" αφιερωμένο στον Ρώμο Φιλύρα. Μιλούν για τον ποιητή και το έργο του οι Νάσος Βαγενάς, ποιητής-κριτικός, Θάλεια Ιερωνυμάκη, Ελένη Φιλοκύπρου, Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών, Χαράλαμπος Καράογλου, Ομότιμος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Μπορείτε να δείτε ολόκληρο το αφιέρωμα εδώ:
https://www.ert.gr/ert.../romos-filyras-8-septemvrioy-1942/
 

Nascentes morimur

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Nascentes morimur αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,458 μηνύματα.
Σαν σήμερα πριν από σαράντα έξι χρόνια έφυγε από τη ζωή ο λογοτέχνης Μενέλαος Λουντέμης. Ο σημαντικός άνθρωπος των γραμμάτων, γεννημένος το 1912 στην Ανατολική Θράκη με πραγματικό όνομα Δημήτριος Μπαλάσογλου (Βαλασιάδης), άφησε πίσω του ένα πλούσιο έργο που καλύπτει διαφορετικά είδη γραπτού λόγου (πεζογραφία, ποίηση, δοκίμιο, παιδική λογοτεχνία, θέατρο κ.α.). Το έργο του στρέφεται προς τον κοινωνικό ρεαλισμό και χαρακτηρίζεται από έναν «ερασιτεχνικό» τρόπο γραφής, που επιδιώκει την καταγραφή της πραγματικότητας και της κοινωνικής ανισότητας. Το 1938 βραβεύτηκε με το Κρατικό Βραβείο Πεζογραφίας για το έργο του «Τα πλοία δεν άραξαν». Ο Λουντέμης έλαβε μέρος στην Εθνική Αντίσταση εντασσόμενος στο ΕΑΜ, κατά τη διάρκεια του εμφυλίου εξορίστηκε στη Μακρόνησο και τον Άη Στράτη, και το 1958 δικάστηκε για το βιβλίο του «Βουρκωμένες μέρες». Από το 1958 έως το 1976 έζησε εκπατρισμένος στο Βουκουρέστι, έχοντας χάσει κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών την ελληνική ιθαγένεια. Ήταν ένας από τους πολυγραφότερους Έλληνες συγγραφείς, με το μυθιστόρημα «Ένα παιδί μετράει τα άστρα»-το γνωστότερο ίσως έργο του-να είναι ένα από τα πιο πολυδιαβασμένα ελληνικά βιβλία.
Στο απόσπασμα της εκπομπής «Ιχνηλάτες» (παραγωγής 2002) του Δαυίδ Ναχμία, μιλά για τον Μενέλαο Λουντέμη ο Κώστας Καζάκος, ενώ ακούγεται απόσπασμα από το ποίημα του Λουντέμη «Το Σπαθί και το Φιλί» σε απαγγελία του Λυκούργου Καλλέργη.
Δείτε ολόκληρη την εκπομπή από το Αρχείο της ΕΡΤ εδώ:

https://archive.ert.gr/74008/
 

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top